Starajmy się każdą celebrację przeżywać całą rodziną. Zadbajmy o odpowiedni odświętny strój oraz atmosferę modlitwy.

Wielki Czwartek 

Msza wieczorna w Wielki Czwartek jest początkiem okresu Świętego Triduum Paschalnego i zawiera wiele symboli, które nie występują w czasie innych liturgii. Wielki Czwartek jest pamiątką Ostatniej Wieczerzy oraz ustanowienia sakramentów kapłaństwa i Eucharystii.

 

Msza Wieczerzy Pańskiej to jedyna Msza sprawowana w każdym kościele w tym dniu i jest uroczystym rozpoczęciem obchodów Świętego Triduum Paschalnego. Śpiewamy na niej hymn eucharystyczny autorstwa św. Tomasza z Akwinu pt. Pange lingua (pol. Sław Języku Tajemnicę – https://liturgia.wiara.pl/doc/888802.Slaw-jezyku-tajemnice).

WARUNEK ODPUSTU ZUPEŁNEGO – Odśpiewanie 2 zwrotek Hymnu: od „Przed tak wielkim Sakramentem…”

1. Wyciszenie dzwonów i dzwonków w czasie mszy

- Kościół wycisza się i poważnieje, ponieważ wie, że Chrystus zostaje zdradzony i uwięziony.

2. Obmycie nóg - zwany także "mandatum", przypomina o geście Jezusa, który wykonał wobec Apostołów. Symbol jest bardzo czytelny i wskazuje na uniżenie Jezusa wobec człowieka i bycie sługą. (tego obrzędu nie będzie w tym roku)

3. Przeniesienie Najświętszego Sakramentu do Kaplicy Adoracji - po Komunii świętej następuje przeniesienie Pana Jezusa do przygotowanego przedtem tabernakulum znajdującego się w Kaplicy Adoracji tradycyjnie nazywanej Ciemnicą. Następuje adoracja.

4. Zdjęcie z ołtarza świec, obrusu, mszału i krzyża - gest ten symbolizuje zakończenie wieczerzy, ale także odarcie Jezusa z szat i pozostawienie Go w samotności, ponieważ ołtarz jest symbolem Chrystusa i Jego ofiary. Aż do Mszy Wigilii Paschalnej ołtarz pozostaje pusty.

5. Otwarcie tabernakulum i pozostawienie go pustym - wyraźny znak, że Jezus nie przebywa już w tym miejscu, ale cierpi zamknięty w Ciemnicy i oczekuje na wyrok. Tego roku (2020) ten symbol będzie przeżywany w inny sposób.

18:00 Msza Wieczerzy Pańskiej w naszej Parafii (OnLine na stronach Diecezji kaliskiej na kanale YouTube i Facebook)

Celebracja w domu

Gromadzimy się całą rodziną. Zadbajmy o odpowiedni strój oraz atmosferę modlitwy.

Przygotowanie stołu przy którym gromadzi się rodzina:

  • nakrycie białym obrusem

  • ustawienie krzyża i świec

  • położenie Pisma Świętego

Przy tak przygotowanym stole uczestniczymy wspólnie w Mszy Wieczerzy Pańskiej on-line w gronie rodzinnym.

Po Mszy Św. można zdjąć ze stołu Pismo Św., krzyż i świece, oraz obrus – jako symboliczne obnażenie ołtarza w kościele parafialnym.

Wielki Piątek

Wielki Piątek jest drugim dniem Triduum Paschalnego - dramatycznym dniem sądu, męki i śmierci Chrystusa. Jest to jedyny dzień w roku, kiedy nie jest sprawowana Msza św. W kościołach sprawuje się Liturgię Męki Pańskiej. Jest to dzień postu ścisłego.

  1. Wielki Piątek to dzień Krzyża. Liturgia rozpoczyna się w ciszy. Przed ołtarzem celebrans przez chwilę leży krzyżem, po czym następuje modlitwa i Liturgia Słowa, w czasie której czyta się lub śpiewa, zwykle z podziałem na role, opis Męki Pańskiej według św. Jana.

  2. Po homilii następuje uroczysta Modlitwa Powszechna, w której Kościół poleca Bogu siebie i cały świat, wyrażając w ten sposób pragnienie samego Chrystusa: aby wszyscy byli zbawieni. 

  3. Centralnym wydarzeniem liturgii wielkopiątkowej jest odczytanie opisu Męki Pańskiej wg św. Jana oraz adoracja Krzyża. Zasłonięty fioletowym suknem Krzyż wnosi się przed ołtarz. Celebrans stopniowo odsłania ramiona Krzyża i śpiewa trzykrotnie: "Oto drzewo Krzyża, na którym zawisło zbawienie świata", na co wierni odpowiadają: "Pójdźmy z pokłonem" (WARUNEK ODPUSTU ZUPEŁNEGO) . Po liturgii Krzyż zostaje w widocznym i dostępnym miejscu, tak by każdy wierny mógł go adorować. Po adoracji Krzyża następuje obrzęd Komunii Świętej.

  4. Ostatnią częścią liturgii Wielkiego Piątku jest procesja do Grobu Pańskiego i adoracja w nim Chrystusa Eucharystycznego. Najświętszy Sakrament w monstrancji zostaje okryty białym przejrzystym welonem - symbolem całunu, w który owinięto ciało zmarłego Chrystusa. Cały wystrój tej kaplicy ma kierować uwagę na Ciało Pańskie.

W tym dniu zachowujemy post ścisły ( całkowite wstrzymanie się od potraw mięsnych,  jeden posiłek do syta).

  8.00 - Początek adoracji Pana Jezusa w Ciemnicy - ( możliwość spowiedzi)

16.30 - Ceremonie Wielkiego Piątku -  Droga Krzyżowa, Gorzkie żale

  Liturgia Słowa - Adoracja Krzyża (w milczeniu, tylko celebrans)

    Komunia Św.

  Przeniesienie Pana Jezusa do Grobu

  Adoracja do 22.00

Celebracja w domu

Przygotowanie stołu przy którym gromadzi się rodzina:

  • stół pozostaje bez obrusu

  • ustawienie krzyża i świec

  • położenie Pisma Świętego

Uczestnicząc w celebracji on-line, w czasie kiedy następuje Adoracja Krzyża, możemy oddać cześć krzyżowi stojącemu na stole przez przyklęknięcie lub ucałowanie. Krzyż do ucałowania domownikom powinna podać osoba pełniąca rolę głowy rodziny, która pełni misję kapłana w domu.

Wielka Sobota

 

Wielka Sobota jest dniem adoracji Najświętszego Sakramentu w Grobie Pańskim.

Ze względu na czas epidemii - poświęcenia pokarmów proszę dokonać we własnym zakresie w rodzinie (w dzień Zmartwychwstania)– modlitwa podana na stronie internetowej – stopnica. scj.pl  (pdf)

  8.00 - Początek adoracji Pana Jezusa w Grobie – (możliwość spowiedzi)

20.00 - Początek  Ceremonii Liturgii Wigilii Paschalnej

 

Celebracja w domu

Przygotowanie stołu przy którym gromadzi się rodzina:

  • stół nakryty białym obrusem; stawiamy wodę święconą i kropidło oraz kładziemy Pismo Święte oraz ustawiamy pokarmy do błogosławienia

  • modlimy się razem z kapłanem dzięki transmisji on-line

  • lub w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego przed śniadaniem wielkanocnym należy przeprowadzić następujący obrzęd:

Głowa rodziny zapala świecę umieszczoną na stole i mówi: Chrystus zmartwychwstał. Alleluja.

Wszyscy odpowiadają: Prawdziwie zmartwychwstał. Alleluja.

Następnie ktoś z uczestników odczytuje tekst Pisma Świętego.

 

"Zawsze się radujcie. Bracia i siostry, posłuchajcie słów świętego Pawła Apostoła do Tesaloniczan. Zawsze się radujcie, nieustannie się módlcie. W Każdym położeniu dziękujcie, taka jest bowiem wola Boża w Jezusie Chrystusie względem was." (1 Tes 5, 16-18)

 

Po odczytaniu tekstu przewodniczący mówi:

Módlmy się.

Z radością wysławiamy Ciebie, Panie Jezu Chryste, który po swoim zmartwychwstaniu ukazałeś się uczniom przy łamaniu chleba. Bądź z nami, kiedy z wdzięcznością spożywać będziemy te dary, i jak dzisiaj w braciach przyjmujemy Ciebie w gościnę, przyjmij nas jako biesiadników w Twoim królestwie. Który żyjesz i królujesz na wieki wieków.

Wszyscy: Amen.

 

Po posiłku głowa rodziny mówi: Uczniowie poznali Pana. Alleluja

Wszyscy: Przy łamaniu chleba. Alleluja.

 

Głowa rodziny: Módlmy się: Boże, źródło życia, napełnij nasze serca paschalną radością i podobnie jak dałeś nam pokarm pochodzący z ziemi, spraw, aby zawsze trwało w nas nowe życie, które wysłużył nam Chrystus przez swoją śmierć i zmartwychwstanie i w swoim miłosierdziu nam go udzielił. Który żyje i króluje na wieki wieków.

Wszyscy: Amen.

 

Obrzędy Wigilii Paschalnej są świętowaniem

Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Jego zwycięstwa nad grzechem, śmiercią i szatanem. Liturgia obfituje w wiele obrazów i gestów ukazujących wiernym prawdę o zbawieniu człowieka, którego dokonuje Chrystus.

  1. Liturgia światła rozpoczyna się od poświęcenia ognia. Zapalony paschał symbolizuje zmartwychwstałego Chrystusa, który - jak głosi Kościół - jest "światłością świata". Orędzie Paschalne (Exsultet) jest radosnym hymnem pochwalnym ku czci Chrystusa zmartwychwstałego. 

  2. Liturgia Słowa – jest bardzo rozbudowana, składa się z dziewięć czytań z Pisma św.: siedem ze ST i dwa z NT (epistoła i Ewangelia). Ma ona także swoisty przebieg: najpierw jest czytanie, następnie śpiew psalmu i modlitwa kapłana. Czytania przeprowadzają nas duchowo przez całą historię zbawienia. Na końcu następuje homilia. 

  3. Liturgia chrzcielna – Od pierwszych wieków właśnie w tę noc katechumeni stają się członkami Kościoła. A dla tych, którzy już przyjęli ten Sakrament jest to okazja do odnowienia przyrzeczeń chrzcielnych (WARUNEK ODPUSTU ZUPEŁNEGO). Śpiewając Litanię do Wszystkich Świętych wzywany ich wstawiennictwa w naszym życiu. A woda poświęcona paschałem ukazuje nam jedność obrzędów tej liturgii. 

  4. Liturgia Eucharystyczna - Po przypomnieniu sobie historii zbawienia, usłyszeniu, że Pan zmartwychwstał i liturgii chrzcielnej rozpoczynamy łamanie chleba. Poprzedzające obrzędy podkreślają szczególny charakter tej Eucharystii. Wypełniamy zadanie Chrystusa, o którym słyszeliśmy w Wielki Czwartek.

Celebracja w domu

Przygotowanie stołu przy którym gromadzi się rodzina:

  • stół nakryty białym obrusem, na nim ustawione krzyż i świece (nie są zapalone) oraz Pismo Św., stawiamy także wodę święconą i kropidło;

  • każdy z uczestników trzyma swoją świecę;

  • Przed Orędziem Paschalnym: Świece, które trzymamy w rękach zostają zapalone przez głowę rodziny;

  • po Orędziu Paschalnym gasimy świece;

  • w czasie Liturgii Słowa wsłuchujemy się w Słowo Boże; w czasie hymnu Chwała na wysokości Bogu głowa rodziny zapala świeczki na stole;

  • po homilii głowa rodziny ponownie zapala trzymane w rękach świece;

  • po odnowieniu przyrzeczeń chrzcielnych głowa rodziny kropi domowników wodą święconą;

  • w Liturgii Eucharystycznej uczestniczymy łącząc się duchowo.

KOMUNIA DUCHOWA (kiedy nie możemy być fizycznie na Mszy Św.)

Jak przyjmuje się komunię duchową?

Zasadniczo komunia duchowa polega na wzbudzeniu w swoim sercu gorącego pragnienia zjednoczenia z Jezusem tak i z takimi samymi skutkami, jak to się dzieje wówczas, gdy przyjmujemy Komunię Sakramentalną. Praktyka ta zakłada więc na wstępie miłość do Jezusa i pragnienie bycia z Nim w jedności, wiarę w Jego realną obecność w Eucharystii, świadomość (przynajmniej ogólną) jak wielkim jest ona darem i gorące pragnienie jej przyjęcia. W praktyce tej chodzi o akt rozumu, wiary i woli.

Sam „sposób” przyjęcia komunii duchowej może być bardzo prosty i mieć formę krótkiej modlitwy czy wręcz aktu strzelistego. Na przykład: „Wierzę, Jezu, że jesteś rzeczywiście obecny w Eucharystii. Kocham Cię! Żałuję za grzechy, którymi Cię obraziłem. Przyjdź do mojego serca, oddaję Ci się cały! Nie pozwól mi nigdy odłączyć się od Ciebie!” – albo i jeszcze krócej.

Oczywiście warto zadbać, by dokonywało się to w spokoju i skupieniu, z szacunkiem właściwym randze tego, co ma się dokonać. Pomocna może być odpowiednia postawa ciała wyrażająca cześć, miłość, szacunek (np. można uklęknąć).

Jeśli nie uczestniczymy we Mszy św. chociażby on-line można aktowi komunii duchowej nadać formę swoistej „liturgii”:

  • wzbudzić akt żalu (zakończony choćby „spowiedzią powszechną” lub „Panie, zmiłuj się”),

  • przeczytać fragment Ewangelii (na przykład ten przypadający na dany dzień),

  • pomodlić się Modlitwą Pańską,

  • odmówić „Baranku Boży…”

  • następnie w największym możliwym skupieniu zaprosić Jezusa do swojego serca.

 

WARUNKI ZYSKANIA ODPUSTU ZUPEŁNEGO

Czym jest Odpust zupełny?

Odpust zupełny – jest to darowanie przez Boga kary doczesnej (czyśćca) za grzechy odpuszczone już co do winy. Nauka o odpustach łączy się z tajemnicą Bożego Miłosierdzia.

W sakramencie pojednania grzesznik otrzymuje przebaczenie wyznanych grzechów, za które szczerze żałuje. Dzięki temu może on osiągnąć wieczne zbawienie. Uzyskane przebaczenie nie uwalnia jednak od kar doczesnych (czasowych), które spotykają nas za życia lub po śmierci w czyśćcu. Uwolnieniu od tych kar służy właśnie obfity skarbiec odpustów Kościoła.

 

Warunki uzyskania odpustu zupełnego:

  1. Brak jakiegokolwiek przywiązania do grzechu, nawet powszedniego (pragnienie życia bez grzechu i tego wszystkiego, co do niego może prowadzić); 

  2. Stan łaski uświęcającej (brak nieodpuszczonego grzechu ciężkiego) lub spowiedź sakramentalna; 

  3. Przyjęcie Komunii świętej;

  4. Odmówienie modlitwy (np. "Ojcze nasz" i "Zdrowaś Mario") w intencjach podanych przez Ojca Świętego;

  5. Wykonanie czynności związanej z odpustem (czynności te zostały zaznaczone w poszczególne dni Świętego Triduum Paschalnego)

Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego

7.00 – Msza św. Rezurekcyjna

9.30, 11.00, 17.00 – Msze św. w ciągu dnia